تبلیغات
* سلام پاوه دریچه ای رو به افکار شما*
Rss
Logo
ADS
سلام پاوه یک پایگاه خبری و فرهنگی و اجتماعی است و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد- این پایگاه متعلق به همه افراد است و منعکس کننده نظرات افراد و اخبرا و رویدادهای جامعه می باشد مطالب منتشر شده به هیچ وجه نظر و مقاصد گرداننده نیست و نخواهد بود و علیه و بر له هیچ کس یا کسانی انتشار نخواهد داد- با ارسال مطالب و تصاویر به این پایگاه در انتشار دانسته های خود و به اشتراک گذاشتن مطالب خود برای همه سهیم باشید salampaveh@gmail.com کونجو یانه و یاذیته نه سوبیو گرای گرو سوبیو هیزمین.
آخبار فوری
**نه هزار اصله نهال در روانسر توزیع و كاشته می شود**
**با تخریب کنندگان منابع طبیعی وملی در پاوه برخورد می شود **
**برای انتشار آگهی و یا معرفی مشاغل خود در این سایت با ما تماس بگیرید **
**عدم همکاری مالکان اراضی در اجرای طرح های آب وفاضلاب پاوه **
» هورامان پاوه ای (443)
» هورامان نوسودی (36)
مهمترین مطالب
فواید فلفل شیمیایی نودشه فراموش نشود حیواناتی كه جانمان را نجات می دهند پاراگلایدر ترمیناتور عه قل و ویژدان قهوه خانه ها شورای پاوه2 روزه حجت الله دمیاد شورای پاوه بازار تره بار پاوه گزارش تصویری از صندوق سیار رای یارانه دوبرابر میشود دانلود آلبوم نوا از عادل هورامی دو هفته نامه ندای جامعه پاوه نتایج انتخابات شورای شهر پاوه بازگشایی راه پاوه مریوان تولد شهرام ناظری ساخت جعبه چند منظوره همایش داستان کوتاه هورامی برگزار گردید کبوتر طوقی افسردگی با فیس بوك کلاه برداری در پاوه گرگ در لباس میش بازار بزرگ کبوتر سبزوار مشكل كم آبی چورژی مركز امار ابران نرخ بیكاری كرمانشاه بازار کبوتر فروشان تهران انتصاب شهردار پاوه با توجه به مخالفت برخی اعضا نقش انار در زندگی سالم گزارش تصویری انتخابات در پاوه شهردار پاوه ترس از دوست انجام هرگونه حفاری جدید در شهر روانسر ممنوع شد. مروان کوچولو دکتر قرضاوی دانلود جعبه لایتنر گرامی داشت سالروز شكست حصر پاوه یارانه سبد کالا کبوتران زیبا دانلود البوم 2011 عادل هورامی سبزترین كشورهای جهان روحانی رییس جمهور ایران دشد قیمت پیش فروش سكه كلاس درس امان جمعه پاوه بازار بزرگ کبوتر اهواز اعدام تفنگ افزایش پدیده طلاق هوره
تبلیغات

محل تبلیغات شما
درنظرات درخواست کنید

www.salampaveh.tk
www.salampaveh.fay.ir
www.salampaveh.760.ir

مدیر سایت : هورامان پاوه ای

بارکد سایت

نظرسنجی
وضعیت و کارکرد شورای شهر جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟

امکانات سایت
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
این صفحه را به اشتراک بگذارید Email Icon by Parstools.com تماس با ما قیمت خودرو







 تبلیغات
  • تاریخ : 1391/10/17, 01:32 ب.ظ
دسته بندی : پاوه را بگردیم ,
تاریخچه پاوه
پاوه در دوران باستان :

منطقه هورامان وبالاخص پاوه قدمتی به بلندای تاریخ ایران زمین دارد. تاریخ سرزمین ایران با ورود آریائیها اعتلا می یابد واما قبل از ورود آریائیها چندین تمدن در آن زندگی کرده اند از جمله گوتی ها وکاسیها ولولوبیها وعیلامیها که بنا به مستندات تاریخی در منطقه هورامان کاسیها زندگی کرده ودارای تمدن بوده اند با این حال همچون دیگر مناطق کردستان تا قرن 11 ق.م تحت سلطه دولت بابل بوده است. درزمان تیگلات پالاسر اول(1100-1115 ق.م) سپاه آشور به ارمنستان حمله برده آنجا را فتح نمود سپس به حوالی دریاچه وان سپاه راند بعد از او آراد نیراری وفرزندش آشور بانی پال حملات اورا ادامه دادند ولی نتوانستند از کوههای زاکرس عبور کنند تنها توانستند منطقه هورامان را فتح نمایند. هورامان مدتها تحت سلطه دولت آشور بود . دراین دوران بود که حروف ماسی موراتی درمیان کردان رواج داشته وبا این حروف کتابت نموده اند که تا قرون اولیه اسلام هم دربین هورامیها این خط رایج بوده است.

در بلندای شهر پاوه در محل بیدمیری ودر دامنه کوه شاهو مجسمه ای وجود دارد به نام مردوک که ازخدایان بابلی بوده است . اقوام بین النهرین در پرستش خدایان گاهی اشتراک داشته  و خدای مردوک نیز خدای مشترک بابلیان وآشوریان بوده است. آشوریان به هنگام ورود به هر سرزمینی خدای خود را نیز به همراه می آوردند مانند خدای شمش  (که لوو شه مشی برگرفته از این نام است) وخدای مردوک ؛ ومعمولا خدایان خود را بربلندای کوهها قرار می دادند.با این اوصاف می توان گفت پاوه در زمان سلطه آشوریان در هزاره اول قبل از میلاد دارای مردمانی ساکن در آنجا وصاحب تمدن بوده است.

در حدود قرن سوم پیش از میلاد اسکندر مقدونی به ایران حمله برد وتمام ایران رابه آتش کشید . هورامان از این غائله مستثنی نبود .اما هورامان تنها جایی بود که بصورت جدی دربرابر سیل خروشان سپاه اسکندر مقاومت کرد و مقاومت دلاور ایرانی آریوبرزن که با پرتاب سنگهای عظیم در تنگه دربند دزلی برروی سپاهیان اسکندر موجب تلفات فراوانی برای آن سپاه شکست ناپذیر بود ، درکتابها مسطور است.

سپاهیان سلوکی بعد از تسلط برمنطقه درصدد محوکردن آثار تمدن ایران وجایگزینی فرهنگ یونانی برآمدند .تمام آتشکده ها را ویران ساختند ومردم را به پرستش الهه ها واصنام مجبور کردند.اگر چه هیچ نشانه ای از پرستش بت در این منطقه موجود نمی باشد اما گویا  (الهه بل خدای آبها ) یکی از الهه های یونانی بوده که مورد پرستش قرار می گرفته است. وامروزه هنوز آثاری از آن باقی مانده ویکی از بزرگترین چمشه های آب معدنی دنیا درهورامان به نام چشمه بل نمودی از اعتقاد به این الهه دربین هورامیان است.

پاوه در دوران اشکانیان وساسانیان:

درقرن دوم واول قبل از میلاد هورامان تحت سلطه حکومت ارمنستان بوده است از اسنادی که درهورامان کشف شده ، مشخص گردیده که درسال88 ق.م منطقه اورامانات تحت حکومت ارتاکسیس یا ارتاکسیاس بوده است. اما آنچه پاوه را به عنوان منطقه ای مسکونی ودارای تمدن در دوران اشکانیان معرفی می کند همین چرم نوشته ها هستند که به قباله های هورامان اشتهار دارند . این قباله ها اجاره نامه هایی بوده که یکی از آنها به زبان پهلوی وخط سریانی نوشته شده(88ق.م) . دونسخه دیگر با خط وزبان یونانی نگاشته شده اند ومضمون هردویکی است. این دونسخه درزمان فرهاد چهارم از پادشاهان اشکانی نوشته شده اند.(22  و 21 ق.م) . این قباله ها درواقع خرید وفروش تاکستان  پاوه می باشد .تاکستانی که هزاران سال از عمر آن می گذرد وامروزه همچنان در بلندای پاوه وبر روی کوههای اطراف شهر زیبایی خاصی به طبیعت پاوه داده است.

مادر دوران اشکانیان در پاوه ردپای مسیحیت را می یابیم نظرات آقای امیر امینی نویسنده ی پاوه ای در این زمینه حائز توجه است:

« در عهد فرهاد چهارم اشکانی اسقف مطران از ارمنستان همراه فرمانداری ارمنی به نام پاونی برای ترویج کیش مسیح به پاوه واورامانات مهاجرت کردند ونام طایفه میتران یا متران هنوز درپاوه شنیده می شود که بازماندگان آن اسقف مسیحی اندودرمحل فعلی مسجدجامع پاوه کلیسای مرکزی را ساختند ودراطراف این کلیسا سردابه های زیادی برای غسل تعمید ایجاد کردند که دراین  سردابه های مقدس با آب خود را غسل می دادند ونام یک محله پاوه به نام محله سردابه ها هنوز برسر زبانهاست. و سه ردی(sarde)می گویند یعنی محل سردابه های مقدس مسیح ودو کلیسای دیگر درهمین زمان که حدود سال 50 میلادی می شد،درپاوه در محله شیشو(shishow) و پشته(pshta) ساخته شدند که به ترتیب نام یکی از حواریون مسیح وکلیسای محکم گفته می شد.و »

در این مورد که در چه زمانی دین زردشت به پاوه آمده ودومین آتشکده مقدس وعظیم زردشتیان در پاوه از چه زمانی روشن شده است ، اطلاع زیادی در دست نیست اما گویا از دوران اشکانیان که دین رسمی ایران زردشتی بوده مردم پاوه نیز براین آئین بوده واهورامزدا را پرستش کرده اند . آتشکده بزرگ برفراز کوه آتشگاه دقیقا روبروی شهر پاوه قرار داشته وقریب به 800 سال فروزان بوده است. گویا در اواخر عصر ساسانی اعتقاد مردم بیشتر به دین آسمانی مسیحیت گرایش یافته وآئین زردشتی کم رنگ شده است. تا اینکه سپه سالار ایرانی به نام پاو به این منطقه آمده ومردم را به آئین قدیمی خود دعوت وآتشگاه را دیگر بار فعال می سازد.

اسلام در پاوه :

با فجر اسلام و شروع فتوحات و ورود سپاه اسلام به ایران وتسخیر مداین، شاهنشاه ایران به سوی شرق عقب نشینی کرد در حوالی جلولایکی از سرداران سپاه خود به نام «پاو» را مامور کرد به مناطق کردنشین برود و به فراهم نمودن سپاه وآذوقه بپردازد. این سردار به همراه سپاهش به منطقه شهرزو آمد وچون متوجه شد که سپاه عرب بی امان حمله می کنند ویزدگرد به سوی شرق فرار کرده است، او نیز آهنگ باز گشت نمود، از رودخانه سیروان عبور کرده به جای باصفایی رسید که در کنار جنگلی عظیم، روستایی بزرگ  وزیبا دردامنه کوهی مرتفع واقع شده است. درآنجا رحل اقامت افکند .مردم روستا به گرمی او را پذیرفتندوتعدادی از بزرگان وریش سفیدان به حضورش آمدند .پاو به همراهی مردم وارد روستا شد ومدت دو ماه درآنجا ماندگار گردید.به فراست دریافت که از روی اکراه از دین آبا واجدادی خود دست کشیده ومسیحی شده اند. پاو آنها را تشویق کرد که به آیین خود که همانا زردشتی است باز گردند ومردم به خوشحالی پذیرفتند. آتشکده معروفی که هزارسال فروزان  اما مدتها به خاموشی گراییده بود دگر بار فروزان گردید. کلیساها دوباره تبدیل به معبد شدند. آیین زردشتی استوار گردید ومردم قصبه خود را به افتخار حضور این سردار خردمند وخوشنام ایرانی «پاوه» گذاشتند.

پاو پس از دو ماه حضور در پاوه متوجه شد که لشکر اسلام در حال پیشرویست .لاجرم به طرف شرق رفت تاخود را به شاه یزدگرد ملحق سازد اما چون یزدگرد به طرف خراسان فرار کرده بود، پاو نیز به سوی مازندران که سرزمین آبا واجدادیش بود رفته وبا شعار هیربدی سالها تاآخر عمر درآنجا روزگار گذرانید.

سپاه عظیم اسلام از عراق عرب گذشته درحوالی کرمانشاهان به دستور فرماندهی کل سپاه عبدالله ابن عمروابوعبیده انصاری به همراهی پنج هزار سوار به قصدفتح  شهرزور به آن دیار رهسپار شدند. درکنار رود سیروان رحل اقامت افکندند وبا ارسال پیک ونامه مردم را به کیش اسلام دعوت نمودند. اما آنان قبول نکرده وکار به جنگ کشید. لشکریان اسلام شبانه از رود سیروان گذشتند ودرحوالی حلبجه دوسپاه با هم تلاقی کردند از اول صبح تا تاریکی شب جنگ ادامه داشت وابوعبیده انصاری شهید شد. شب هر دوسپاه به محل استقرار خود رفتند فردای آن روز سپاه عرب حمله شدیدی را آغاز کرد وشدت حمله به حدی بود که مردم منطقه تاب مقاومت نیاوردند وفرار کردند اما سپاه عرب به دنبال آنان رفته وبمدت سه روزوسه شب به قتل عام آنان پرداختند.روزچهارم با التماس زنان وفریاد وضجه اطفال و تسلیم شدن مردان ، سپاه اسلام به دستور عبدالله بن عمر دست از قتل عام کشیدند وبازماندگان از کردار خود نادم واسلام را قبول کردند واز مرگ رهایی یافتند. آنگاه جسد ابوعبیده انصاری را دردامن کوهی دردشت شهرزورمدفون ساختند. امروزه زیارتگاه این صحابی در روستایی به همین نام قرار داردکه به زبان محلی به آن روستا (عبا بیلی) می گویندو در پنج کیلومتریشهر حلبچه واقع شده است.

سپاه اسلام پس از تسخیرشهرزور ازرودخانه سیروان گذشته ، روبه منطقه کوهستانی هورامان نهاد. چندین دژ وقلعه سر راه خود از جمله قلعه دریبر وگنجگه و قلعه پاسگه را علارغم مقاومت سرسخت ساکنان آن، تسخیر وویران کردند.تابه حوالی پاوه رسیدند. پاوه دردامنه کوهی عظیم ودرمیان جنگلی انبوه قرار داشت واین موقعیت کار سپاه مهاجم را سخت می کرد. اعراب مسلمان بنا به رویه ای که در جنگها داشتند سریعاً اقدام به حمله کردند اما هیچ سودی نبخشید .چون عرب بیابانی با کوه وجنگل بیگانه بود. شب هنگام طرفین درجای خود آرام گرفتند .سپاه عرب چون صبح بیدار شدند وبه قصد حمله به شهر حرکت نمودند، متوجه شدند که شب هنگام دورادور پاوه خندقی عظیم کشیده شده است که عبور را بسیار سخت می کند. واهالی همگی بر روی پشت بام هایی که هریک حالت قلعه ای را داشت سنگر گرفته وسنگهای بزرگی را نیز برمحل عبور دشمن تعبیه نموده اند. سپاه عرب چون این وضع را دیدند به سختی ترسیدند.

عبدالله بن عمر و سایر بزرگان مسلمانان هرکاری کردند که با مهربانی ونرمی وملاطفت پاوه را بگشایند ممکن نشد وجنگ درگرفت که در این جنگ طرفین دلیرانه جنگیدند واز دو طرف نیروهای فراوانی کشته شدند به نحوی که کشته های مسلمانان بالغ برپانصد نفر بود.

پس از تسخیر پاوه به فرمان عبدالله بن عمر(رض) مسلمانان  از مقاتله وکشت وکشتار دست کشیدند . آتشگاه پاوه ویران شد.و معابد منهدم وبه جای آنها مسجد برقرار گردید. عبداله بن عمر(رض)مسجدی بنا نهاد که شخصاً عمودهای آن را با دست خویش کار گذاشت واین مسجد امروزه دروسط شهر پاوه به نام مسجد حضرت عبدالله مشهور است. بدین ترتیب اسلام درهورامان ( بالاخص هورامان لهون) درسال هجدهم هجری برقرار گردید.

پاوه پس از اسلام

از تاریخ پاوه پس از اسلام تا دوران صفویه اطلاع چندانی در دست نیست . در قرن دهم هجری یعنی در دوران صفویه نامی از پاوه در کتابها دیده می شود. مورخ مشهور کرد امیر شرف خان بدلیسی در  شرفنامه  آورده است که قلعه پاوه در دست سهراب بیگ از امرای درتنگ بوده است .

در دوران قاجار ، در کتب اعتمادالسلطنه وسنندجی فاوج (معرب پاوه) را از قرای معتبر جوانرود با یکصد خانوار وپنج مسجد ذکر کرده اند واضافه کرده اند که علمایی از این شهر برخاسته اند. در دوران قاجار وسلسله اول پهلوی پاوه گاهی تحت سیطره حکام اردلانی جاف جوانرود بود وگاهی سلاطین هورامان لهون .مدتی علی اکبر خان شرف الملک بر پاوه حکم می راند این شرف الملک والی کردستان بود که از جانب خود میرزا حبیب اله مستوفی را بر پاوه گماشته بود. تا اینکه با قدرت گرفتن جعفر سلطان سان بزرگ هورامان پاوه جزئی از هورامان لهون گشت . ((منبع دستنوشته های شمس))

حاکمیت سان ها بر پاوه

تصرف پاوه توسط جعفر سلطان (جافرسان)

در دوره کریم جعفر سلطان ترقی و رواج روز افزون عملکردهای قبیله ﺍی در امور سیاسی اجتماعی و اقتصادی اورامان لهون سبب گردید که حکمران اردلانی جاف جوانرود و حسین خان ظفر الملک در همسایگی اورامان لهون احساس خطر و حسادت کند و با هم پیمانی عبدالکریم بیگ وکیل جوانرود در سال 1328ق . از خط پاوه اردویی به سرکردگی احمدبیگ دایی طفرالملک و عبدالغفور بیگ عموی وکیل ، برای سرکوبی جعفر سلطان و لهون به طرف اورامان گسیل دارد . اردوی مزبور در قریه نوریاب در شمال غربی پاوه با مقدمه الجیش لشکر اورامان لهون به سرکردگی افراسیاب بیگ ( سالار ) برادرزاده جعفر سلطان برخوردکرد. پس از زد و خورد ، مقابله تفنگچیان لهون منجر به شکست اردوی مهاجم گردید .

بعد از اینکه سردار رشید ( حاکم پاوه و حومه آن ) نیز دستگیر و به تهران اعزام گردید . ( دستگیری سردار رشید به وسیله دام گستری شریف الدوله دستیار خود سردار رشید صورت گرفته است .) جعفر سلطان از گرمسیر اورامان لهون با تفنگچیان خود به طرف نواحی ییلاقی در جنوب لهون که در تصرف سردار رشید بود ، به پیشروی پرداخت و پاوه را که از دیرباز حاکم نشین ییلاقی جوانرود بود و روستاهای نجار ، نوریاب ، دشه ، خانقاه ، درمور، بندره ، نوسمه ، دوریسان ، دره بیان ، را توسط فرزندانش و تفنگچیان تحت امر آنان به اشغال وتصرف خود در آورد و پس از چندی محمد رشید بیگ فرزندش را با افرادش در محل مزبور به عنوان مرکزیت متصرفات جدید مستقر نمود .

این تصرف و تسلط تا سال 1309 ش . و پس از آن به تناوب بین بازماندگان جعفر سلطان و سردار رشید تا فروپاشی سازمان سیاسی سنتی قبیله در 1341 شمسی ادامه داشت .

 خلع صلاح جعفر سلطان از سوی رضا شاه : در طول این جریان سرانجام جعفرسلطان و فرزندانش به خاک عراق می گریزند .آذر ( 1310 ش ) جعفر سلطان پس از حضور در حلبچه کلیه بیگزادگان لهون چه آنان که به هنگام گریز و تبعید همراهش بودند و چه آنان که از زندان تهران و اصفهان و .. آزادشده به منطقه بازگشته بودند همه را در مجلسی برطبق منش و یاسای قبیله ﺍی هزار ساله اورامان گرد آورد . طی سخنانی بازماندگان و سران قبیله خود را به اتحاد ، آزادگی ، استقامت و اطاعت اوامر الهی و جان فشانی در راه ایران وصیت کرد و فرزند ارشد خود کریم بیگ را به ریاست اورامان لهون و جانشینی خود انتخاب کرد . که تمامی بیگ زادگان و بازماندگان و سران با قبول آن به رسم کهن ایلی با او بیعت کردند .

جعفر سلطان در حلبچه سکونت اختیار کرد و پس از مدتی در همان جا درگذشت و در اباعبیده به خاک سپرده شد .( 1320 ش ) . کریم سلطان ابتدا به نوسود و سپس در خانقاه حومه ی پاوه مستقر شد .

کریم سلطان : 1362 – 1370 ق

کریم سلطان جانشین جعفرسلطان ریاست منصوب از طرف پدر با قبول و اطاعت بیگ زادگان وسران محل به منصب سلطانی اورامان لهون بعد از شهریور 1320 تکیه زد . تشکیل امنیه محلی یکی از رویدادهای دوران حکمرانی کریم سلطان است . کریم سلطان به منظور عدم پذیرش امر ونهی حاکم انگلیس در کرمانشاه مستقیما با فرماندهان نظامی دولت ایران تماس گرفته و به پیشنهاد آنان تشکیل گروه های امنیه را به عنوان پلیس محلی پذیرفت و با دریافت درجه ستوان یکم افتخاری تشکیلات مزبور را برقرار نمود .

کریم سلطان به کسوت نظامی ارتش ایران در آمد و با نظارت افسران ایرانی به تعلیم افراد داوطلب و سازمان دهی آنان برای حفظ امنیت منطقه و پاسداری از مرزها پرداخت .

یکی از مهمترین رخدادهای دوران حکمرانی کریم سلطان هجوم جوانرودی هاست به منطقه .پیشروی لهونی ها به سوی پاوه ( مرکز سلاطین لهون قبلا نوسود بوده ) و محال آن و تصرف روستاهایی که اسما در سیطره قدرت ولات اردلان حاکم در جاف جوانرود بود و رسما منبع اقتصادی بیگ زادگان رستم بیگی جوانرود محسوب می شد ؛ موجب گردید تا بیگ زادگان جوانرود منتظر باشند تا در فرصتی مناسب دوباره برمنطقه مزبور دست یابند . تااینکه جوانرودی ها به اوج قدرت رسیده و مستمسک لازم را به دست آورده ؛ به بهانه همکاری کریم سلطان با دولت مرکزی ، اما در نهان به تحریک و پشتیبانی از جبه مخالفان داخلی کریم سلطان که محمد امین بیگ برادرش و فرزندان احمد بیگ دیگر برادرش که از سوی مادر همشیرزاده فرزندان وکیل جوانرود محسوب می شوند به مقر حکمرانی کریم سلطان در خانقاه و پاوه و سایر روستاهای مزبور حمله کردند . کریم سلطان و همراهانش برای جلوگیری از خونریزی و برادرکشی خانقاه و پاوه را تخلیه کردند . تفنگچیان لهونی نیز که دستور او را مطاع می شمردند پس از زد و خورد مختصر به طرف نوسود عقب نشستند . محل های مزبور به تصرف جوانرودی ها در آمد . نیروهای نظامی مجبور به مداخله شدند و ستونهای عملیاتی به محل اعزام گردیدند . نیروهای نظامی در پاوه مستقر و به ناچار جوانرودی ها تحت دستورات اکید فرماندهان ایرانی روستاها را تخلیه و به قلعه جوانرود بازگشتند. ک

کریم سلطان جزء معدود سلاطین باسواد در سلسله رؤسای اورامان بود او به فارسی و کردی شعر می سرود ( رک –حدیقه سلطانی جلد چهارم) . کریم سلطان به سال 1324 ش . در پی یک بیماری ناگهانی (!) درگذشت .

محمد امین سلطان : 1370 – 1383 ق

محمد امین سلطان( برادر کریم سلطان ) عزت بیگ زره تن ( فرزند کریم سلطان ) با طرح پیشنهادی که چون عمویم محمدامین بیگ بر من برتری سنی دارد و معمر است به عنوان دومین مرد لهون و شخصیت ثانوی منطقه ریاست ایشان را بر اورامان لهون می پذیرم و از سال 1328 ش. تصمیم مزبور اجرا گردید .

در این دوره شیوه حکمرانی و اجرای عوارض غیر معمول ، تصاحب اراضی و باغات کشاورزان تبعید مخالفان از پاوه به سایر نقاط لهون ،اعمال زور در امور حکومتی کار را به جایی رسانید که اهالی پاوه که مقر زندگی و مرکز حکمرانی محمد امین سلطان در آنجا بود بر علیه او به پا خاستند .

پاوه ﺍی های مقیم کرمانشاه بارها در مراکز اداری کشوری برای رسیدگی به دادخواهی ساکنین پاوه دست به تحصن زدند و در رسانه های گروهی به درج نامه های سرگشاده پرداختند مدرسین حوزه علمیه پاوه در اعتراض به اعمال وی محل را ترک گفتند و قاضی پاوه که جلودار دادخواهی مردم بود جان بر سر این سودا نهاد .

محمد امین سلطان به دنبال این وقایع مجبور به ترک ایران گردید . عاقبت به سبب اوضاع عراق در 1342 ش . بعد از کودتای عبدالکریم قاسم که در هشتم فوریه 1963 م . سرنگون گردید ؛ محمد امین سلطان به ایران بازگشت و درکرمانشاه تحت نظر قرار گرفت .گاهی به عزم مسافرت به لهون اجازه خروج از شهره می یافت . همزمان در پاوه و نوسود قادر نامدار اناخی و افرادش که در اختیار پارت و دمکرات بود در منطقه شورش کردند .

محمد امین سلطان پس ازسپری شدن ایام محکومیتش ( ده سال ) از زندان آزاد گردید . محمد امین سلطان پس از پیروزی انقلاب در سال 1364 درکرمانشاه درگذشت . فرزندان محمد امین سلطان ؛ تحسین بیگ دکترای اقتصاد سیاسی بین المللی ،تیمور بیگ فارغ تحصیل رشته حقوق دانشگاه بغداد ، وریا بیگ حسابدار بانک کشاورزی .

تا سال 1330 پاوه از توابع سنندج بود .در تقسیمات کشوری  در سال 1337 تبدیل به شهرستان شده وبا مرکزیت پاوه یکی از شهرستانهای استان کرمانشاه گردید.

 

برگرفته از : http://sarkav.blogfa.com

برچسب ها : پاوه دوران باستان ,

صفحات سایت